Traditioner

Hvordan jeg lærer børn om årstider og traditioner

Jeg lærer børnene hvad traditioner og de fire årstider er for noget. Her benytter vi os af de materialer de forskellige årstider nu byder på, og vi tager ud i naturen for at opleve, sanse, føle samt smage hvis det tillader det. Ligeledes lære jeg børnene om de traditioner vi har, og hvordan man her kan være kreativ. 

I februar måned er det fastelavn, og her holder vi fastelavnsfest, hvor vi klæder os ud og slår katten af tønden. I april er det påske, og her klipper vi påskepynt. I november er det halloween, og i december julehygge samt hemmeligheder. 

 

Alt dette gøres for at give børnene så bredt et kendskab som muligt til vores traditioner og naturen, samt kreativiteten og samværet i processerne. Igennem denne proces følger jeg barnets individuelle kunnen og udviklingstrin, og støtter op heromkring. De yngste vil i starten kunne være en del af selve processen, men jo ældre de bliver, jo mere kan de være med i det færdige produkt.  I denne proces arbejder jeg med stillesiddende værksteds- og bevægelsesaktiviteter såsom sang, bevægelser, musik, højtlæsning, natur, ude liv, malerier, klippe og klister i temaforløb.